Erasmus Charter

Izjava o Erazmus politici

Visoka tehnička škola strukovnih studija u Kragujevcu (u daljem tekstu Škola) osnovana je 1959. godine i danas je jedna od vodećih visokoškolskih ustanova primenjenih studija u Republici Srbiji. Škola nudi stručna i praktična znanja iz oblasti primenjene informatike, mašinstva, industrijskog inženjerstva i drumskog saobraćaja na studijskim programima prvog i drugog nivoa visokoškolskog obrazovanja. Od 2007. godine studijski programi koji se izvode u Školi su u skladu sa evropskim obrazovnim standardima predviđenim Bolonjskom deklaracijom.

Da bi se negovali i promovisali dobri odnosi sa visokoškolskim i partnerskim institucijama širom sveta, i da bi se podstakla međunarodna razmena studenata, nastavnog i nenastavnog kadra, Škola je započela proces usklađivanja sa evropskim visokoškolskim institucijama, počela jeda izdaje diplome navodeći nivo kvalifikacije i dodatak diplomi sa navedenim stručnim kompetencijama, uspostavila je diplome bachelor i master i uvela sistem kontinuirane samoevaluacije. Sve studijske programe Škole akreditovala je nacionalna Komisija za akreditaciju i osiguranje kvaliteta.

Izbor partnera zavisi od cilja projekta, tako da Škola traži institucije visokog obrazovanja u određenoj oblasti stručnosti, sa iskustvom i veštinama neophodnim za ispunjavanje potrebnih standarda. Sa druge strane, Škola će dati svoj doprinos bogatim iskustvom i znanjem koje je stekla kroz saradnju sa privredom u industrijskom gradu kakav je Kragujevac. Strateški cilj Škole je jačanje saradnje sa institucijama na Balkanu (posebno na Zapadnom Balkanu), u Evropi i šire. Škola namerava da sarađuje sa visokoškolskim ustanovama iz regiona, jer to područje karakterišu sličan ekonomski i tehnološki razvoj, obrazovni sistem, kultura i minimalne jezičke barijere. Škola vidi potencijalne partnere i u evropskim institucijama visokog obrazovanja, koje funkcionišu u dobro razvijenim sistemima, imaju odlične rezultate u prenosu znanja, tehnologija ka tržištu rada, visok stepen zaposlenja, inovativne pristupe i stalno unapređuju politiku kvaliteta, što bi bilo od koristi za Školu. Pri izboru partnera Škola se prvenstveno fokusira na međusobnu saradnju, postizanje ciljeva i dobrih rezultata, a ne na geografsko područje, koje može biti prednost, ali ne i ograničenje.

U kontekstu aktivnosti koje se tiču mobilnosti, najvažniji ciljevi su osposobljavanje studenata da jednako dobro rade u drugim sredinama i kulturama: obezbeđivanjem odgovarajućih studijskih programa; programima razmene za studente koji žele da završe deo studija u inostranstvu; zajedničkim studijskim programima (osnovne i master studije) sa visokoškolskim ustanovama u inostranstvu; većim angažovanjem istaknutih stranih profesora i istraživača; i povećanjem broja stranih studenata u Školi. U narednom periodu Škola će istražiti mogućnosti za razvoj programa koji će dovesti do realizacije zajedničkih/dvojnih diploma.

Strategija internacionalizacije Škole objedinjuje sve ove elemente sa ciljem da se odrede glavne smernice za internacionalizaciju u skladu sa globalnim trendovima međunarodne afirmacije, konkurencije institucija visokog obrazovanja, a pre svega potrebe za kvalitetom.

Škola je posvećena promovisanju modernizacije i programa internacionalizacije putem:

  • Promovisanja i održavanja odnosa sa inostranim institucijama visokog obrazovanja;
  • Saradnje u započinjanju, definisanju, realizaciji međunarodnih projekata;
  • Identifikovanja, analiziranja i promovisanja informacija o međunarodnoj saradnji;
  • Koordiniranja i praćenja učešća u udruženjima, institucijama i drugim mrežama;
  • Podrške službama zaduženim za međunarodnu razmenu;
  • Organizovanja poseta predstavnika stranih visokoškolskih ustanova.

Škola prihvata sve ciljeve Agende Evropske unije i kroz projekte međunarodne saradnje nastojaće da poboljša upravljanje i finansiranje, kvalitet i relevantnost visokog obrazovanja, nivo kompetentnosti studenata, trougao znanja i ukupni kvalitet kroz razmenu studenta i kadra i međunarodnu saradnju. Škola namerava da učestvuje u sve tri Ključne akcije i Žan Mone programima.

Kako bi podržala razmenu, Škola je formirala Tim za međunarodnu saradnju koji čine nastavni i nenastavni kadar i ovlastila ga da obavlja poslove kako bi pomogla i podržala studente i kadar u vezi sa programima razmene i prijavama projekata. Da bi razmena bila olakšana, usvojeni su pravilnici o razmeni kadra i studenata i priznavanje ESPB bodova kako bi se regulisala, vodila i osigurala međunarodna razmena.

Učešće u programu Erasmus + deo je strategije internacionalizacije Škole koja će podržati mobilnost studenata i kadra, promovisati transnacionalne nastavne aktivnosti, prepoznati značaj vidljivosti rezultata ovih aktivnosti, a pre svega osigurati praksu nediskriminisanja osiguravajući da se svi učesnici tretiraju jednako na pravedan, transparentan, koherentan i dokumentovan način. Politike nediskriminacije će se dalje razvijati kroz različite vrste dodatne podrške kako za dolazeće i odlazeće studente tako i za kadar sa invaliditetom i nižim socio-ekonomskim statusom.

Imajući u vidu da se Škola nalazi u regionu koji je započeo proces pridruživanja Evropskoj uniji, sve aktivnosti obnovljene Agende Evropske unije za visoko obrazovanje predstavljaju prioritete Škole.

Škola ima za cilj jačanje međunarodne saradnje i integraciju u zajednički Evropski prostor visokog obrazovanja. Škola je uskladila svoje studijske programe sa programima visokoškolskih ustanova u Evropskoj uniji, usvojila sistem bodovanja (ESPB), promoviše razmenu studenata i osoblja, evropsku saradnju u osiguranju kvaliteta, celoživotnog učenja, učešće studenata u obrazovanju i promociju Evropskog prostora visokog obrazovanja, što bi trebalo da dovede do međunarodno priznate diplome.

Kao član Konferencije akademija i visokih škola Srbije (KASSS) i Evropskog udruženja institucija u visokom obrazovanju (EURASHE/Juraši), Škola prihvata prioritete koje je postavila Evropska unija, kao što su napori da se izgradi evropsko obrazovno područje zasnovano na poverenju, uzajamnom priznavanju, saradnji i razmeni najboljih praksi, razmeni studenata i kadra i rastu.

Budući da se program Erasmus + smatra ključnim instrumentom za ostvarivanje gore navedenih ciljeva, smatramo da će učešće Škole u njemu imati pozitivan uticaj na instituciju. Očekivani uticaji na dalju modernizaciju i harmonizaciju institucije su:

  • Modernizovani nastavni programi i studijski programi zasnovani na iskustvu, istraživanju i analizi projekata iz Evropske unije, prilagođeni potrebama privrede i tržišta rada;
  • Viši kvalitet veština i kompetencija koje stiču naši studenti, i stručnih i osnovnih (npr. digitalnih, socijalnih, ekoloških) i transverzalnih, kao što je rešavanje konkretnih problema u timskom radu;
  • Jačanje ukupnog kapaciteta institucije ulaganjem u opremu i objekte (posebno laboratorije);
  • Razvoj međunarodne razmene studenata, kadra i istraživača u regionu i šire, kao i jačanje ljudskih resursa Škole;
  • Uspostavljanje saradnje sa relevantnim domaćim i stranim stručno-istraživačkim institucijama i preduzećima, prvenstveno kroz konzorcijume sa drugim visokoškolskim ustanovama, i samostalno;
  • Stvaranje kulture inovacija i unapređenje procesa inovacija u saradnji sa privredom i drugim institucijama visokog obrazovanja u regionu.

Glavni cilj naše politike je podizanje kvaliteta u svim segmentima performansi na institucionalnom i individualnom nivou (a u skladu sa standardima Evropske unije).

Škola je posvećena promovisanju ciljeva koje trenutno podržava obnovljena Agenda Evropske unije za visoko obrazovanje:

  • rešavanje problema nepoklapanja veština i promovisanje izvrsnosti u razvoju veština u korist društva,
  • izgradnja povezanih sistema visokog obrazovanja unutar Evropskog prostora visokog obrazovanja,
  • obezbeđivanje da visokoškolske institucije doprinose inovacijama,
  • podržavanje efikasnih sistema visokog obrazovanja,
  • rešavanje problema nejednakosti u obrazovnim sistemima,
  • jačanje internacionalizacije u visokom obrazovanju,
  • razvijanje kompetencija koje će biti potrebne za naredne decenije.

Važno je napomenuti da se Škola nalazi u Kragujevcu, istorijskoj i sadašnjoj industrijskoj prestonici Srbije, i ekonomskom i političkom centru Šumadijsko-pomoravskog regiona, čiji je razvoj prvenstveno zasnovan na visoko obrazovanim i sofisticiranim građanima. Ovakav stav odražava politiku Škole koja je najstarija visokoškolska ustanova u Kragujevcu.